2012. október 12., péntek

Liftajtó odacsukás elleni védelem

Még a kézi működtetésű ajtóval is képesek odacsukatni magukat az emberek, nemmég az automata ajtókkal. Tehát az egészséges emberek is képesek a záródó ajtók közé kerülni, a vakokról, gyerekekről, háziállatokról stb-ről nem is beszélve.
Az ugye alapdolog hogyha nincs teljesen zárva az ajtó akkor nem indul el a lift. Ez az elsőfokú biztonság. De ugye mostanság a másik alapdolog a szorításgátló. Ha odacsukja a liftajtó pl a lábam akkor nemhogy nem indul a lift, de odaszorítva se tarja a lábam, az ajtóvezérlőkben van szorításgátló ami bizonyos csukási erő (nyomaték) felett visszanyitja az ajtót. Tehát észreveszi hogy megszorult az ajtó és iránytvált hogy ki tudj szabadulni. Ezt a nyomatékot szabványban rögzítették és ellenőrzik is hogy mekkora nyomást fejt ki az ajtó mielőtt visszanyitna. Mert ugye nem mindegy hogy egy bodybuildert vagy egy kisgyereket szorít oda az ajtó. De ha meg túl kicsi ez az érték akkor pl egy erősebb szél vagy ajtóbefagyás, kopás esetén is visszanyit. Ezért fontos az optimális beállítás hogy a gyerekekre, idős, törékenyebb emberekre se legyen veszélyes. A szorításgátló sok ajtótípusnál állítható, jól be kell állítani hogy ne legyen baja senkinek sem. Sőt az okosabb vezérlések nemcsak az ajtózárási nyomatékot hanem az ajtózárási időt is figyelik. mert ugye tudja hogy mennyi idő alatt kell bezáródnia. Ha ennyi idő alatt nem záródik akkor szintén visszanyit. Az újjabb elektronikák pedig a visszanyitások számát is számolja, ha túl sok akkor letilt. Mert pl befagyott, sínből kirúgott, kitámasztott ajtó stb is állandó visszanyitást eredményezhet. De ahelyett hogy az ajtó a csukódás-visszanyitás végtelen ciklusába esne a vezérlés letilt. Az újfajta liftajtókat ezért nem is tanácsos kitámasztani mert a vezérlés sokadik ajtózárási próbálkozás után átugrik "üzemen kívülre" aztán biztos nem viszi el senki a liftet.
Aztán operáltak ritkán olyan dolgokkal is hogy a vezérlés a mozgópadlót vagy a terhelésérzékelőt használta arra hogy megelőzze az odacsukást. Pl ha azt érzékelte a lift hogy ajtócsukódás közben hirtelen megnövekedett vagy csökkent a terhelés akkor az azt jelentette hogy valaki az ajtócsukódás közben be vagy kiugrott.
De legfőképp és minden liften jelenvan a szorításgátló.
Újjabban a fotocellák kaptak nagy szerepet a liftajtó odacsukás elleni védelemben. Mert az egy dolog a szorításgátló de mégis üt, hozzáér az emberhez az ajtó így azért nem nulla a balesetveszély.
Akkor lássuk a fotocellákat:
A legegyszerűbb és általánosan alkalmazott szenzortípus, amely elsősorban személyliftek fontos eleme. Rendeltetése az ajtó záródásának megakadályozása a be- és kiszállás idejére. A szenzor pár általában egy adóból és egy vevőből áll, esetleg mindez megkettőzve, két különböző magasságban telepítve.
Így néz ki maga a berendezés:


De ugye ez a fajta fotocella nem pontosan olyan mint a fotocellás ajtóké, csak egy bizonyos láthatatlan vonalat képez az ajtózónában amivel biztosan tényleg csak azt lehet érzékelni hogy szállnak-e kifele/befele a fülkébe. De ugye ettől még lehetünk rosszkor rosszhelyen.

A fényfüggönyök viszont megsokszorozzák a védelmet, szinte lehetetlen rosszkor rosszhelyen lenni. A fényfüggönyök rendeltetése leginkább az előbbiekben ismertetett fotocellákéhoz hasonlít. Lényeges különbség, hogy míg egy szóló fotocella csak egy, esetleg két diszkrét magasságban benyúló testrész (általában láb) esetén biztosít védelmet, addig a fényfüggöny ennél lényegesen nagyobb területet zár le az ajtó síkjában.
Ilyen pl egy sensor:
Aztán ilyen a védett terület:
 Ha valaki vagy valami útját állja az infrasensoroknak akkor az ajtót nem csukja be a vezérlés:
 Buszajtóknál, Teszkós fotocellás ajtónál stb is ugyanezeket a megoldásokat használják:

De vannak olyan rendszerek amik a fotocellákat, fényfüggönyöket egyszerre és összehangoltan használva 3 dimenziós érzékelési területet is tudja figyelni. Lásd az alábbi képeket:


A 3 dimenziós érzékelt térnek köszönhetően tényleg a liftajtó közelébe se tudsz menni, nemmég hogy odacsukatni az ujjadat.   Így a kizáródik a táska, a nyakkendő, vagy a pórázon a kutya kintmarad stb esetek teljesen kiküszöbölhetőek lettek.
Kameraszenzorok:
Majdnem pont olyan mint egy normál kamera, csak itt nem az ember hanem a gép figyel minket a kamerán keresztül. A fülke telítettségét is lehet ezzel mérni. Mert ugye hiába a súlyérzékelők, az csak azt veszi figyelembe hogy pl a pl a maximális 650kg helyett csak 300 kg teher van a liftben de azt nem tudja hogy akkora nagykabátban vagy csomagokkal hogy mások már nem férnek be stb. Mert ugye pl a súlyérzékelő szerint még jöhetnének emberek, de a kameraszenzorral kiegészítve tudjuk hogy külső hívásra már nem áll meg a lift mert minek, úgy se fér be más mert telítették a rendelkezésre álló helyet. Továbbá a kameraszenzorral azt is lehet figyelni hogy kint áll-e valaki a liftajtó előtt, ha igen hányan stb stb. De amúgy ez a szenzortípus kiválóan alkalmas például arra, hogy bankok vagy más középületek liftjeiben zárás után nem maradt-e benn személy, vagy más nem kívánatos tárgy (pl. robbanószer).

Tehát ezekkel a cuccokkal olymértékben finomhangolni lehet a liftvezérléseket hogy hihetetlen.
De viszont a fényfüggönyök, fotocellák a sok odacsukástól megmentés mellett már okoztak halált is. Egy lakástűzben egy kislány pont a liftbe menekült be. A lift működött de nem indult el mert a fotocella a füstöt akadálynak érzékelte és nem zárta be az ajtót.  A kislány füstmérgezésben meghalt. Ha nem fotocellás az ajtó akkor megmenekül. Olyan ez mint a WTC-nél a door restrictor, adott esetben életeket ment, de rosszkor, rossz helyen meg éppen az okozza a halálos csapdát.
De a fényfüggönyös védelemre megtalálták az aranyközéputat, a lifteket amúgyis mostmár szokás összekötni a tűzjelző rendszerrel, tűzjelzés hatására illetve tűzoltó üzemmódban a fotocellák és a fényfüggönyök automatikusan kikapcsolnak, csak a szorításgátló marad működésben.
De azért ne nagyon ugráljatok csukódó liftajtó közé mert ugye:
Murphy I. tézise, hogy ami elromolhat, az el is romlik

3 megjegyzés:

  1. Tudtommal tűz esetén alapból tilos a liftet használni, mert ugye áramtalanítani kell sokszor oltásnál (hiszen árammal működő gépek esetén nem egészséges több 100 liter vizet kilocsolni), akkor pedig a lift sem működik, és ha épp két emelet között kapcsolták ki az áramot és beragadsz és a füst bejut az aknába akkor megfulladsz. Újabb rendszereknél már van a lépcsőházakban és liftaknák tetején túlnyomásos ventilátorok, a pontos nevét nem tudom a lényeg, hogy tűz esetén a ventilátorok levegőt pumpálnak lefelé, így túlnyomást hozva létre, a füst így nem tud felfelé szállni és így megfojtani azokat, akik lefelé menekülnének.

    Egy jól működő liftnek meg tűzjelzés esetén le kell mennie földszintre és ott nyitott ajtókkal várni, így véletlenül se tudja senki használni, speciális kulccsal a tűzoltók igen. De mintha a tűzoltó üzemmódról is lett volna szó a blogon korábban, ilyenkor ajtót se nyit magától, tűznél ez is okozhat bajt, mert ha pont ott tombol a tűz akkor ajtó nyílik lobban be a képedbe több száz fokos láng vagy csak több köbméter füst pillanatok alatt és neked annyi. Tűzoltó módban nem is nyílik az ajtó magától csak gombnyomásra lassan, ugyebár minden fülkében van (kéne legyen) zár/nyit gomb.

    A régi lifteknél meg, ahol a külső ajtót kézzel kell nyitni ilyen nincs, sokszor a fülkeajtó is kézi működtetésű (szekrényajtósat is lehet látni egy 5. kerületi házban). Ahogy hallottam ezeknél régebben a magukat Mekkmesternek érző házmesterek előszeretettel javítottak úgy ,hogy kikötötték vagy betámasztották az ajtónyitást figyelő relét, így ha ez romlott el és nem indult el, akkor ment a lift ,igaz akkor is ha a fülekajtó nyitva volt. Még nagyobb baj ha ezt a külső ajtónál kötik ki, mert akkor esetleg elmegy fülke be és kiszállás közben az aknaajtó ott marad reteszelés nélkül, és valaki aki nem figyel nyitja az ajtót és beesik az aknába.

    VálaszTörlés
  2. Igen, tűz esetén alapból tilos a lift használata. De ezt sokan nem tudják, illetve ha nincs más a közelben, csak a lift akkor kénytelen vagy azzal próbálkozni vagy vagyse alapon.
    Áramtalanítani a lifteket nemigen szokták tűz esetén sem, ha régi a lift akkor azért mert nem lehet, ha meg új akkor azért hogy tűzoltó módban is lehessen vele közlekedni.
    Igen, egy minden szabvány szerint és mindennel felszerelt épületben tűz esetén a lifteknek automatik le kell menni az alapállomásra és nyitott ajtóval várakozni.

    De régen sem a liftek nem voltak ilyen "okosak" illetve az emberek sem programozták ilyenre őket.
    A kislányos eset is régen történt, akkor intelligens tűzjelző illetve számítógép vezérelt liftek hiányában bizony ilyen előfordulhatott.
    Sőt a WTC sem olyan régen volt, ott volt tűzjelző, illetve a liftek is úgy voltak programozva hogy tűz esetén alapállomásra menjenek és nyitott ajtóval parkoljanak. De mint utólag a jelentésekből kiderült hogy az emberek a tűz alatt is simán lifteztek mert sok liftnek fel sem tűnt hogy tűz van és üzemeltek tovább. Hogy miért? Arra már nem derült fény.

    VálaszTörlés
  3. Nálunk az egyik lift, amibe már én is beragadtam egyszer néha ha rájön a bolondóra akkor azt csinálja, hogy megáll az emeleten (kétszer az ötödiknél láttam ezt 3 hónapon belül), ajtót nyit biztos valaki oda ment, majd nem mozdul, van mikor nem is pont szintben áll meg, hanem kicsit le vagy fel elcsúszik pár centit. Hiába hívnák máshonnan nem megy, de az ajtót se próbálja becsukni, ott a vezérlés jelzi ,hogy hívás van ,de nem jön. De ha valaki bemegy a fülkébe és onnan küldi akárhová akkor no problem, elindul és később is megy. De ha sokáig nem eszik észre átugrik üzemen kívülre pont úgy, mint, ahogy írod, hogy a sokadik sikertelen ajtózárásnál. Amúgy ebben a liftben van zár-nyit gomb, ha a nyit gombot nyomvatartod nem zár ajtót, ha pl. még nincs vége a trécselésnek a fülkében lévő utazni akaró és a folyosón maradó kolléga között akkor a nyit gombbal fogják a liftet.

    Ez amúgy full automata ajtós kívül-belül automata ajtókkal, olyan is volt már ,hogy a másodikon ragadt és próbálta behúzni az ajtókat ,de nem ment, mozdult pár centit majd visszanyílt, aztán újra. Ezeken csak szorításgátló van ahogy néztem, mert ugrottam már be és csukott is már oda, de csak akkor nyit vissza ha már odacsukott. A nem szintben megállás meg csak akkor gond, ha fullra megpakolt kézikocsival megyek, mert ilyenkor emelni kell kissé.

    A másik lift viszont olyan ,hogy a belső ajtaja automata, az aknaajtók kézi nyitásúak, itt azért ugrik át sokszor üzemen kívülre, mert néha a külső ajtó nem záródik vissza jól, pár millire nyitva marad így nem tud elindulni, és ha nem veszi észre időben senki és nem lök rajta, hogy becsukódjon szintén átugrik üzemen kívülre. Ilyenkor vagy segít az áram lekapcs, majd vissza megoldás (reseteli a számítógépes vezérlést), vagy nem és jöhet a szerelő. Gondolom bele van égetve, hogy a sokadik nyitott ajtó hiba után tiltson le. A beragadásom is így lehetett, hogy néhány másodperccel előbb jött rá az 5perc. Megérkezett szintre és kampec ajtót már nem nyitott, mert gondolom mikor nem akar mozdulni ez van ,hogy azt még kinyitja, de aztán azért nem lehet elhívni, mert akkor hülyült meg.

    Érdekelne egy liftszerelő véleménye erről ,mert arra is gondoltam ,hogy valami beállítási baj lehet ezekkel és a szerelő meg ha kijön akkor le se szarja csak kiüti a gépből a hibakódot aztán nesze megjavítottam. De az, hogy pl. a hatodik emeleten az egyik sosem szintben áll meg és máshol is előfordul ugyanez néha.

    VálaszTörlés